browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Dubrovnik – Dag 2: BBQ-en bij het strand

Posted by on 24 september 2021

Vandaag was het eerste onderdeel van de bruiloft, al was dat nog een informele barbecue. Die begon echter pas om 17:00 uur bij een beachclub, dus dat gaf ons de rest van de dag vrij. Helaas begon die dag wel weer veel te vroeg, om 6:45 was Lana wakker. Nog vroeger dan normaal gesproken thuis het geval is helaas. We hebben het met Netflix op de tv nog even kunnen rekken, maar het bleef te vroeg.

Kennismaking met Kroatië en Lapad

We hebben heel relaxt ontbeten, waarna we een bezoek aan de supermarkt een deur verderop hebben gebracht. Even wat extra drinken inslaan en wat meer opties voor ontbijt, zodat we niet gedwongen allemaal boterhammen met chocopasta hoeven te eten. Het assortiment is erg compleet, maar wel met wat rare dingen. Zo hebben ze een compleet schap vol met allerlei soorten smeerworst (denk ik?) en hebben ze een klein assortiment chips, maar dan wel weer meer dan 10 verschillende soorten pepsels.

Daarna zijn we lopend richting het hotel gegaan waar de rest van de familie verblijft, een wandeling van een minuut of twintig. Helaas was Owen er na 2 minuten alweer klaar mee, dus het waren nog 18 lange minuten daarna. We hadden de route midden over het eiland (maar dan niet de hoofdweg), maar dat was eigenlijk een nogal saaie route. Wel hebben we de camping gezien waar we niet konden verblijven, en allerlei andere onderdelen van de Valamar-groep, die dit hele deel van het schiereiland Lapad (of was het nou Babin Kuk?) in bezit lijkt te hebben. Erg goed lijken ze daar overigens niet voor te zorgen, het zijn allemaal grijze betonblokken die er in een aantal gevallen zelfs flink verwaarloosd uit zien, zeker het stuk route wat we op de terugweg namen leek wel uit een communistische film te komen.

Valamar Lacroma

Eenmaal aangekomen bij het Valamar Lacroma hotel bleek dat deze er wel verzorgd uitzag en alsof hier de afgelopen 5 jaar wel gasten hebben verbleven. Het buitendeel was strak onderhouden en met een (naar zeggen) ijskoud zwembad buiten en een verwarmd zwembad binnen. Het plan was oorspronkelijk om te gaan zwemmen, maar het duurde zolang voordat we op weg gingen dat we dat de moeite niet meer waard vonden, maar dat was achteraf wel jammer want het zag er goed uit.

Na aankomst besloten we met Mandy en Jan te gaan lunchen in het hotel. Een erg goede lunch met lekkere Pulled Pork en een, volgens zeggen, enorme hamburger die je makkelijk met zijn tweeën zou kunnen delen maar die bij aflevering toch een normaal formaat bleek te hebben. Robert deelde de Club Sandwich (mijn Pulled Pork was niet gewenst), waardoor iedereen alsnog genoeg te eten had. Daarna gingen we weer terug naar het appartement, deze keer via het strand om alvast te kijken waar de beachclub voor de barbecue zit. Vanaf daar zijn we langs de kust terug gelopen naar ons appartement. Dat was wellicht een klein beetje om, maar wel een stuk interessanter, en Owen heeft dan ook totaal niet geklaagd. En vanaf het strand was het een lange trap op en een pad volgen, en we kwamen precies bij onze straat uit.

We hebben de kinderen bewust even 1,5 uur wat rust gegeven met hun vrienden van Paw Patrol omdat we vanavond pas rond 20:00 uur weer richting het appartement zouden gaan, en ze al genoeg slaap misten van afgelopen nacht. Daarna ging de wandeltocht weer terug langs het strand, richting het Copacabana-strand met de gelijknamige beachclub.

De welkomst barbecue

We hadden instructies gekregen dat we op tijd moesten komen, want er was entertainment geregeld. Dit bleek een Kroatische band te zijn, die volksmuziek speelde. Langzaamaan verplaatste iedereen zich richting de boulevard, en de kinderen hadden de grootste lol met het bouwen van een stenen toren, met gewone stenen als basis en daarna visten ze uit het water mooie gekleurde stenen om hem daarmee te versieren. Uiteindelijk zaten ze dus helemaal onder het stof, waarmee ze bij opa twee mooie handafdrukken op zijn billen maakten. De Kroatische band werd deels vervangen door andere muzikanten met een luit die een typisch Kroatisch lied zongen met bijpassende Kroatische volksdans. Leuk om eens te zien, maar gelukkig niet interactief 😉

Nadat de muzikanten weer verder gingen werd iets later aangekondigd dat het eten er was. Hoewel het aangekondigd was als barbecue ontbrak de echte barbecue, maar was er wel allerlei gegrild vlees en vis aanwezig. Aangezien iedereen tegelijk in de rij ging staan duurde dat wel even en hebben de kinderen zich nog even op het strand vermaakt, maar toen de rij daarna eindelijk bijna weg was, waren ook de beschikbare plaatsen grotendeels vergeven. De kinderen werden daarom bij oma en Ton neergezet terwijl Nick en ik ergens anders nog twee plaatsen bij elkaar vonden. Het eten smaakte erg goed, en na even wachten op de refill was er ook weer ruim voldoende keuze. Na het eten hebben we nog wat gedronken en iets na 20:00 uur, de officiële eindtijd van de barbecue, zijn we terug gaan lopen.

Gelukkig was het pad grotendeels verlicht want ondertussen was het donker geworden. Terwijl we net onderweg waren vroeg Emma al of ze naar bed mocht, want ze was zo moe… Thuis zijn ze dan ook heel snel gaan slapen, want ondertussen was het ook alweer 21:00 uur geweest.

Wij hebben nog een andere spider-Man film gekeken via Netflix, voordat ook wij naar bed gingen. Morgen is de grote dag!