browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Perce rock en ile Bonaventure

Posted by on 24 juni 2016

Na een volle week in Canada met goed weer, kan dat natuurlijk niet zo blijven. Vandaag was de druilerige dag waarbij het zonnetje slechts af en toe door brak.

Na een uitgebreid ontbijt vertrokken we richting Perce. Hier zijn we eergisteren al langs gereden, maar vandaag gaan we een boottochtje maken en het stadje bekijken. Echter besloten we na vijf minuten weer naar het huisje terug te keren om warmere kleding aan te trekken, het was toch geen korte broeken en t shirts weer helaas. In de auto kregen we zelfs nog een fikse regenbui over ons heen, maar eenmaal in perce gearriveerd was het droog en soms zelfs even zonnig.

Omdat het seizoen hier nog niet begonnen is vaart de boot naar het eiland Bonaventure maar een paar keer. We kwamen rond half 12 aan, en toen was de eerst volgende boot pas om 2 uur. Tijd genoeg dus om eerst even het stadje te verkennen. Veel meer dan het havengebied was dit echter niet, dus we waren snel uitgekeken. Als semi-tijdverdrijf zijn we nog naar een soort grot op het strand gelopen en hebben we een klim gemaakt naar een uitzichtpunt. Daarna nog even lunchen en het was tijd om te vertrekken.

Er zijn twee rederijen die deze boottocht aanbieden voor dezelfde tijd en prijs. De een was echter vooral Franstalig, de andere iets internationaler georiënteerd. Wij kochten onze tickets dus bij die laatste. Vlak voor de vertrek tijd bleek echter dat de maatschappijen samen werkte en er dus maar 1 boot ging. Gelukkig wel met Franse en Engelse toelichting.

De boottocht maakte een half rondje om Perce rock, een zandsteenformatie vlak voor de kust, en daarna een rondje om ile Bonaventure, waar je uit kon stappen om het park te bezoeken.

p

De tocht begint goed met gelijk een Minke whale die opdook voordat we goed op weg waren. Perce rock is vooral mooi vanwege de opening die erin zit. Dit waren er vroeger twee, maar de rots slijt continu en de tweede opening is jaren geleden ingestort. De rock bestaat nu uit twee losse delen daardoor.

Na het rondje hier omheen gingen we door naar Ile Bonaventure. Dit is een nationaal park op een klein eiland in zee. Op het eiland wonen zo’n 250.000 ganets, een soort kruising tussen een meeuw en een pinguïn. Deze vogels laten zich met een pats in het water vallen om hun prooi te pakken op soms wel zestig meter diepte.

De vogels leken ons niet zo interessant, vooral het boottochtje zelf leek ons leuk. We hadden echter het effect van zo veel vogels onderschat, dat was erg tof om te zien. Een groot rotsachtig gebied waarvan bijna elk vrij stukje waar een vogel kon zitten bezet was, en dat nog afgezien van de vele vogels die rondvlogen. Toch wel erg tof! Ook zwommen er vele zeehonden rond en lagen er twee zelfs te zonnen. Kortom, toch wel een erg leuke trip, al vond Owen hem vooral slaapverwekkend.

p

Na het rondje om Bonaventure Island kon je op het eiland afstappen om het regionale park te bezoeken (tegen betaling, zoals bij elk park). De volgende en laatste boot terug zou echter om 5 uur al zijn en dat was te weinig tijd om nog even rustig rond te lopen of een trail te doen. We bleven dus op de boot om gelijk terug naar de kade te keren. Onderweg zagen we nog een Minke whale, maar de humpback whale die opdook voor de boot hebben we helaas niet gezien. Ach, straks in Tadoussac nog genoeg mogelijkheden voor!

Terug aan wal zijn we terug naar onze cabin gereden. Helaas het laatste nachtje alweer hier, maar we hebben nog wel even van het mooie uitzicht ’s avonds kunnen genieten. Morgen vertrekken we naar Sainte Anne des monts, aan de noordkant van het schiereiland.